Aanleiding voor het ‘schot voor de boeg’ van Soyer was de gang van zaken rond het snoei- en kapwerk in de bosschages langs het Mienterglop, middenin het broedseizoen, terwijl de bewoners slechts één dag van tevoren op de hoogte waren gesteld. Soyer zag hierin een patroon: ‘Er is voortdurend gedoe en onrust over werkzaamheden van de gemeente. Nu over het Mienterglop, dan weer over de kap van de bomen aan de Rozendijk of het inpakken van de kerktoren van De Waal middenin het broedseizoen. De kernvraag die de bewoners steeds stellen is: waarom? Waarom nu? Waarom zo? En dan vaak aansluitend: wij willen meedenken.’
Volgens Soyer versterkt deze gang van zaken het wantrouwen van inwoners jegens de overheid en de politiek. ‘Wat kan de gemeente Texel doen om hieraan tegenwicht te bieden?’
Punt is niet dat de gemeente ‘slecht’ zou willen doen. ‘Ik vertrouw dat de medewerkers van de gemeente Texel het beste doel voor ogen hebben. Maar er zijn ook verschillende en soms tegenstrijdige belangen. Snel versus zorgvuldig, goedkoop versus hoge kwaliteit, direct aanwonenden versus alle Texelaars, Texelaars versus toeristen.’ Uiteraard, zo benadrukte Soyer, is het aan de politiek om tussen die verschillende belangen de afweging te maken. ‘Maar die is vaak – ik noem het maar - hoog over, gaat over algemene kaders. Het zijn juist de uitvoerders van de gemeente die dat concreet maken, zij zijn meestal aan zet bij het wat, waarom en het hoe.’
Spoorboek communicatie
Soyer noemde een viertal aandachtspunten om de communicatie over dat soort concrete plannen goed te laten verlopen.
- Informeer tijdig, dus niet een paar dagen voor de aanvang van het werk. Geef bij de planning van werkzaamheden een vooraankondiging met het wat, waarom en hoe. Dat nodigt uit tot meedenken en verbeteren.
- Leg uit, Texelaars zijn mondig en vaak ook deskundig. Op bijna alle gebieden zijn er experts onder de Texelse inwoners. Wees hierop voorbereid in de uitleg. Maak ook duidelijk welke eventuele externe expertise is gebruikt. Bij lastige keuzes, meldt welke afweging is gemaakt.
- Wees proactief in de communicatie. Wanneer de gemeente in de Texelse Courant moet reageren dan ben je echt te laat.
- Beperk de communicatie niet tot de direct aanwonenden; het eiland is van alle Texelaars. De reacties op de bomen aan de Rozendijk laten dat ook duidelijk zien.
Volgens Soyer komt het bij de communicatie vooral aan op een goede neus voor wat er in de Texelse samenleving gevoelig ligt. ‘Een tip: bomen, dieren en fietsers zijn dat bijna altijd.’
Wethouder Kieft: ‘Dit niet nog een keer.’
Uiteraard reageerde ook het college op de gang van zaken rond het Mienterglop, en met name de communicatie daarover richting de bewoners. Sinds kort ligt die communicatie-portefeuille bij GroenLinks wethouder Rikus Kieft, dus die voerde het woord. ‘In het College is over deze casus uitgebreid gesproken en net als u zijn we niet tevreden over hoe het is gegaan. Laat daarbij duidelijk zijn: dit moet zo niet nog een keer gebeuren. Dat is ons echt menens, want elke keer dat zoiets zich voordoet staan we met 10-0 achter en moeten we weer uitleggen hoe het echt was bedoeld. Daar willen we vanaf.’
Kieft benadrukte dat zo’n verandering in de manier waarop de gemeente met de bewoners omgaat meer vergt dan een druk op de knop. ’We hebben het over het functioneren van delen van de gemeentelijke organisatie. Dat vraagt zorgvuldigheid, we moeten ook kijken wat er kan, in welke volgorde we de dingen moeten afspreken en vastleggen.’ Voor de zomer zal de wethouder hierover meer kunnen mededelen. Elementen van wat die reactie inhoudt kon Kieft wel alvast geven: ‘Communiceer proactief, ruim van tevoren zodat burgers zich kunnen voorbereiden, met een goede analyse van de aandachtspunten voor de belanghebbenden, dat alles van tevoren goed afgewogen. En zo zorgen dat we niet meer situaties als bij het Mienterglop terechtkomen.’