‘Zet veiligheid op nummer 1, versterk de leefbaarheid, beperk geluid en uitstoot, en maak het voor verkeersdeelnemers prettiger’, zo motiveerde GroenLinks fractievoorzitter Henry Soyer zijn voorstel voor een uniforme snelheidsregel op Texel: 60 km/u buiten de bebouwde kom, 30 km/u daarbinnen. ‘Het is een concrete stip op de horizon, die ons bovendien geld gaat besparen omdat de inrichting van de wegen eenvoudiger wordt.’
Het was een van de vele voorstellen die de fractie deed om het ontwerp Mobiliteitsprogramma te versterken en zo het mooie uitgangspunt - prioriteit voor wandelaars en fietsers, en de auto op de laatste plaats - handen en voeten te geven.
Die 60 km/u moet overigens niet overal, bijvoorbeeld in gebieden waar rust, natuur en landschap zich er niet toe lenen. Concreet noemde Soyer het bosgebied De Dennen, de wegen naar strandpaal 12 en 15, en de Hoge Berg.
Daarop aansluitend paste zijn voorstel om fiets- en wandelroutes veiliger te maken. ‘Dat krijgt in het Mobiliteitsprogramma te weinig aandacht.’ Concreet stelde hij voor om fiets- en wandelroutes op aantrekkelijke en veel gebruikte knooppunten met elkaar te verbinden: de fietser kan daar parkeren en vervolgens verder wandelen. ‘Wandelen en fietsen zijn de stilste, schoonste en meest toegankelijke vorm van mobiliteit.’ Verder pleitte hij voor veiliger fiets- en wandelroutes op de Jan Ayeslag en naar Paal 17.
Autoluwe dorpscentra
Texel kent op het oude land de nodige landweggetjes, ooit ontstaan voor landbouwverkeer, die ook heel aantrekkelijk zijn om over te wandelen en te fietsen. De gemeente heeft de gewoonte langs die weggetjes graskeien aan te leggen. ‘Doe dat niet’, aldus GroenLinks raadslid Jacquelien Dros. Graskeien maken de weg breder en trekken zo alleen maar extra autoverkeer aan. ‘En moeten voertuigen elkaar passeren, werk dan met passeerhavens.’
Verder noemt het mobiliteitsprogramma het autoluw maken van de dorpscentra, maar wel in heel voorzichtige bewoordingen ‘doe onderzoek naar’. GroenLinks wil dat strakker: ga ermee aan de slag en zorg voor passende maatregelen als parkeervoorzieningen aan de randen van de dorpen. Dros: ‘Dit past bij het uitgangspunt van veiligheid en leefbaarheid.’
Raadsmeerderheid: lekker hard scheuren
Veel van de voorstellen van GroenLinks werden gesteund door het college van B&W, maar toch is de kans dat ze het halen – over de meeste moet nog worden gestemd – klein: een raadsmeerderheid legt de nadruk op autorijden. Frappant voorbeeld was het besluit om de snelheid op de wegen tussen de dorpen te verhogen van 60 km/u naar 80 km/u. Soyer had er geen goed woord voor over. ‘Uw enige onderbouwing is: wij willen harder.’ Hij verwees naar de zogeheten CROW-normen voor inrichting van wegen, ze zijn helemaal niet ingericht voor 80 km/u. ‘Die normen zijn niet zo maar verzonnen, maar gebaseerd op studies naar verkeersveiligheid.’ Ook het college van B&W had het 80 km/u- voorstel ontraden. ‘Het sluit niet aan bij verkeersveiligheid op nr. 1’, aldus de toelichting. En verantwoordelijk wethouder Remko van de Belt (PvdA): ‘Ik snap de emotie van de automobilist, maar er is ook de emotie van de fietser en de wandelaar.’
Het mocht niet baten. Texels Belang, VVD, D66, CDA, Hart voor Texel wisten het beter, en ook al zijn de wegen er niet voor ingericht, de maximum snelheid moet van hen omhoog.