De oude ijsbaan in Den Burg wordt geen parkeerterrein, zo staat in het nieuwe coalitieakkoord dat de onderhandelaars van GroenLinks, PvdA en Texels Belang op 3 juni presenteerden. Andere opvallende punten zijn: betaalbare woningen, fonds voor verduurzaming, toerisme in balans met leefbaarheid en kansen voor nieuwe werknemers.
Het omzetten van de oude Den Burgse ijsbaan in een parkeerterrein is definitief van de baan. Volgens de nieuwe coalitiepartijen GroenLinks, PvdA en Texels Belang moet de ijsbaan een plek worden om te bewegen, te spelen en te recreëren.
Het parkeerterreinplan uit 2019, afkomstig van VVD, Texels Belang en Texel 2010, stuitte op grote bezwaren van omwonenden en andere Texelaars die in het sterk versteende Den Burg een groene plek willen behouden. Bij een van de protesten werd de ijsbaan symbolisch omgedoopt tot Jac. P. Thijssepark, vernoemd naar de voorvechter uit de vorige eeuw voor natuurbehoud.
Een politieke opening naar ‘niet parkeren’ werd in 2020 gemaakt toen de PvdA tot het college toetrad. Maar bij elke bespreking van toekomstplannen voor het gebied hamerde vooral de VVD-fractie erop dat er ook parkeerplaatsen moesten komen.
Dat is nu definitief van de baan. ‘Tijdens de onderhandelingen was het geen groot punt’, zegt Ferry Zegel, de nieuwe fractievoorzitter van GroenLinks en lid van de onderhandelingsdelegatie. ‘Wij en de PvdA wilden het altijd al, en Texels Belang had geen bezwaar.’
Betaalbaar wonen
Een andere opvallend punt in het 21 pagina’s tellende coalitieakkoord is dat er op gemeentegrond alleen nieuwbouw komt voor sociale en midden huur. Wethouderskandidaat van GroenLinks Rikus Kieft, ook lid van de onderhandelingsdelegatie: ‘De rol van gemeente is niet om mensen een positie op de woningmarkt te geven, wel om ze met sociale huur aan een woning te helpen. Er bestaat immers recht op wonen, en met een wachtlijst van acht jaar doen we het nu niet goed. Uiteraard zal dit de gemeente geld gaan kosten, maar dat was in de besprekingen helemaal geen punt van discussie zolang Texel het uit de reserves kan betalen.’
Fonds voor verduurzaming
Nieuw is de introductie van een fonds voor verduurzaming van vier keer € 500.000 per jaar. Kieft: ‘Dat geld is voor zaken als isolatie. We verwachten bovendien dat er bakken met geld van de rijksoverheid en vanuit Europa beschikbaar komen voor verduurzaming van woningen en bedrijven, en de medefinanciering die dan meestal nodig is kunnen we vanuit dit fonds betalen.’
Leefbaar toerisme
Toerisme is voor Texel essentieel, maar de inwoners ervaren ook overlast. In het coalitieakkoord is nu opgenomen dat Texelaars regelmatig wordt gevraagd hoe ze de drukte van het toerisme ervaren. Zegel: ‘Doen zich knelpunten voor dan sturen we daarop, bijvoorbeeld door verkeers- en parkeeroverlast te verminderen of spreiding van bezoekers.’
Een concreet voorbeeld in het coalitieakkoord is onderzoek naar een pendeldienst. ‘Als de goedwillende toerist de eigen auto niet wil gebruiken, en die verblijft in De Cocksdorp, dan is transport naar bijvoorbeeld Den Burg of Den Hoorn best een lang eind. Met de Texelhopper is ook niet heel gemakkelijk. Een pendeldienst op de druk bezette trajecten zou ideaal zijn’, aldus Zegel.
Opmerkelijk is ook de passage om de lusten van het toerisme meer aan Texel als geheel ten goede te laten komen. Kieft: ‘Winst is dat dit onderwerp nu is geagendeerd.’
Kansen voor nieuwe werknemers
De Texelse arbeidsmarkt staat de komende jaren sterk onder druk. Kieft: ‘Een derde van de Texelse werknemers gaat de komende jaren met pensioen. Voor dat werk moeten dus nieuwe mensen komen.’ Vandaar de passage in het coalitieakkoord over het zoeken naar oplossingen voor een toekomstbestendige arbeidsmarkt. Dat moet gebeuren samen met onderwijsinstellingen en ondernemers.
‘Die ondernemers moeten dan wel veel concreter worden, en niet alleen roepen dat ze mensen tekort hebben. Hoeveel, met welke kwalificaties en werkervaring?’ vult Zegel aan. Verder signaleert hij ‘dat er bij nogal wat Texelse ondernemers weerstand is tegen het aanbieden van leerwerktrajecten en dergelijke, omdat ze het gevoel hebben dat ze voor een ander aan het opleiden zijn. Die patstelling kan zo niet blijven, de sector zal het gezamenlijk moeten oppakken. Niet denken: over twee jaar staat die leerling voor een ander te metselen, maar, we hebben met z’n allen metselaars nodig. Daar valt dus het nodige te winnen, en de gemeente kan die sectoraanpak stimuleren.’
Lees verder over het nieuwe coalitieakkoord