Aanvankelijk waren we positief en enthousiast over het ontwerp Mobiliteitsprogramma vanwege de duidelijke principes over verkeersveiligheid en leefbaarheid. Maar door de aangenomen moties en amendementen is er in die principes een forse bres geslagen, aldus samenvattend de stemverklaring waarmee de gehele GroenLinks-fractie duidelijk maakte tegen het Mobiliteitsprogramma te stemmen.
Belangrijke steen des aanstoots was de door Texels Belang, VVD, D66, CDA en Hart voor Texel gesteunde motie om de snelheid op de verbindingswegen tussen de dorpen te verhogen naar 80 km/u. Ferry Zegel: ‘Met onder andere die motie is het fundament van verkeersveiligheid en leefbaarheid onderuit gehaald. Daarbij komt dat de toenmalige wethouder in 2020 al eens heeft aangegeven dat het minimaal 18,5 miljoen euro gaat kosten om dit op een veilige manier te doen. Dat geld kunnen we beter gebruiken.’
Jacqueline Dros noemde ook het wegstemmen van de meeste voorstellen die GroenLinks had gedaan. ‘We wilden daarmee het uitgangspunt - wandelaars, fietsers en openbaar vervoer op de eerste plaats en de auto achteraan – versterken, maar dat is dus niet gelukt.’
Voor Henry Soyer restte een wat cynische conclusie. ‘We hebben medelijden met de mensen die het oorspronkelijke plan in lijn moeten brengen met de door de raad aangenomen aanpassingen. De principes ervan staan nu zwaar onder druk. Zo moet het uitgangspunt verkeersveiligheid iets worden als: verkeersveiligheid op één, tenzij de snelheid tussen de dorpen in het gedrang komt. Ik stem dus tegen.’
Autoluw en graskeien
De GroenLinksfractie had als gezegd diverse voorstellen gedaan om de uitgangspunten van het mobiliteitsprogramma concreter te maken. Zo was er het amendement om de maximum snelheid in het bosgebied vast te houden op 30 km/u, en dat ook te laten gelden voor de strandslagen naar paal 12 en 15 die via het bos gaan. Alleen de PvdA steunde dit voorstel.
Voor de leefbaarheid van de Texelse dorpscentra, met hun smalle weggetjes gecombineerd met gevarieerd winkelaanbod, is het weren van de auto noodzakelijk. Zo staat dat ook in het mobiliteitsprogramma. Maar om nu te voorkomen dat dit alleen papier blijft en de uitvoering weer eens jaren op zich laat wachten, bepleitte GroenLinks een duidelijk tijdschema, inclusief de bijpassende maatregelen. Dat amendement kreeg alleen steun van de PvdA.
Veel landwegen op Texel zijn smal, eigenlijk alleen geschikt voor fietsers, en soms nodig voor landbouwvoertuigen. Dus waarom miljoenen investeren in het aanleggen van graskeien langs dat soort weggetjes. ‘Doe dat in principe alleen langs de ontsluitingswegen’, aldus het amendement. Alleen GroenZwart steunde die.