Maakt de deelname van GroenLinks aan het dagelijks bestuur van de gemeente Texel verschil? Zeker wel, aldus GroenLinks raadslid Jacquelien Dros. ‘Kijk maar naar de versnelling van de bouw van betaalbare woningen, de steuntjes in de rug voor de inwoners die het nodig hebben zoals de ruimere criteria voor de energietoeslag en de opvang van Oekraïners. Deze resultaten zijn waardevol voor Texel en haar inwoners.’
Tegelijk verheelde Dros niet dat er nog het nodige valt te doen, met name op het gebied van duurzaamheid, energie en aanpassing aan klimaatverandering. ‘Deze week wordt eindelijk een begin gemaakt met ‘Texel isoleert!’, waarvoor in het coalitieakkoord 2 miljoen euro is vrijgemaakt. Tegelijk willen we voor nieuwbouw meer nadruk op natuurinclusief en nul-op-de-meter.’
Waar nog nauwelijks vordering mee is gemaakt is meer evenwicht tussen investeringen in asfalt en wegen, en investeren in natuur, groen en Texelse wateren. ‘Voor dat eerste wordt jaarlijks zo’n 10 miljoen euro geïnvesteerd, terwijl de blauwgroene infrastructuur achterblijft.’ Ook schort het nog aan uitvoering van maatregelen voor aanpassing aan het klimaat, denk aan langdurige droogte.’
Positief was Dros over de eerste stap die met het chippen van de afvalcontainers is gezet om meer zicht te krijgen op de herkomst van het Texelse afval en de mogelijkheid om het restafval terug te dringen naar 30 kg per persoon per jaar. ‘GroenLinks huldigt het principe: de vervuiler betaalt, en we vinden een gedifferentieerd tarief noodzakelijk.’
Energieopwekking in eigen hand
Het inwonersberaad over de energie op Texel is volgens Dros baanbrekend. ‘We zijn trots op het eerste inwonersberaad op Texel waarbij 80 bewoners zich drie maanden hebben ingezet voor het energievraagstuk: hoe blijft Texel voorzien van voldoende energie. We zien inwonersparticipatie als een waardevolle aanvulling van onze democratie en we willen deze vorm bij een passend onderwerp vaker inzetten.’
De adviezen van het inwonersberaad richten zich op het isoleren van de woningvoorraad, een goed doordachte lokale opwekstrategie met participatie van Texelaars en verdere inzet op zonne- en windenergie. ‘We willen de komende raadsperiode verkennen hoe we kunnen versnellen op het gebied van opwek van eigen energie via wind, zon en water om zo bij te dragen aan de klimaatdoelen en ook het heft over de energieopwekking in eigen hand te nemen.’
Op het gebied van mobiliteit hekelde Dros het besluit van de raadsmeerderheid om de snelheid op de verbindingswegen tussen de dorpen te verhogen naar 80 km/u. ‘Dat haalt het beginsel van verkeersveilig onderuit. Bovendien gaat uitvoering van die motie vele miljoenen kosten.’ Prioriteit voor GroenLinks heeft om ‘wandelaars en fietsers en het (bijna gratis) openbaar vervoer voorrang te geven boven de auto. Investeringen moeten zijn gericht op duurzame en veilige mobiliteit.’
Toerisme in balans
Minstens zo belangrijk noemt Dros de trits toerisme, balans en leefbaarheid. ‘Toerisme is voor Texel van grote waarde. Tegelijkertijd is de balans, wat betekent het voor de bewoners, kwetsbaar. Meer dan de helft van de Texelaars geeft aan dat de grenzen zijn bereikt. Daarom wil GroenLinks het toerisme in betere banen leiden zodat het eiland leefbaar blijft voor iedereen. Dat vraagt om visie, lef en concrete maatregelen’
Ze deed daarvoor verschillende suggesties:
- ontwikkel balansindicatoren en voer regelmatig een belevingsonderzoek uit
- lever meer tastbare voordelen van het toerisme voor de Texelse gemeenschap – het zogeheten bewonersprofijt
- beloon boeren voor hun rol als landschapsbeheerder waarmee ze bijdragen aan de leefbaarheid en toeristische waarde van het eiland. We stimuleren zo ook natuurinclusieve landbouw
- ga aan de slag met de digitale nachtregistratie voor een betere monitoring van slaapplaatsen en toeristenbelasting
- differentieer de toeristenbelasting gebaseerd op een percentage van de overnachtingskosten zodat mensen met een kleine beurs op Texel vakantie kunnen blijven vieren. En voer een belasting in voor dagtoeristen
- maak de dorpen autoluw met goed in het landschap ingepaste parkeerplaatsen buiten de dorpscentra en houdt campers weg uit dorpen en Cruiseschepen uit de Waddenzee