Indertijd stemde ook GroenLinks voor het nieuwe ontwerp, ‘maar fietsers kunnen nu geen kant op voor automobilisten die willen inhalen.’
Het gaat om het 30 km snelheidsdeel van de Emmalaan, ter hoogte van het scholencomplex. Kieft: ‘De gemeente gebruikt nu fietsers om te zorgen dat auto’s langzaam gaan rijden, zodat elke auto een fietser als hindernis ervaart, terwijl de fietsers op de versmalde weg en vanwege de hoge baanranden geen kant op kunnen. We hebben een fietsgoot gecreëerd die auto’s gebruiken als racebaan, geen fietser voelt zich veilig.’
Gebruik het brede trottoir naast de weg tijdelijk als fietspad, zo pleitte de GroenLinksfractie in een door D66 gesteunde motie. Een meerderheid van Texels Belang, VVD en PvdA zag die noodoplossing niet zitten, en wilde in plaats daarvan een bord dat auto’s verbiedt om fietsers in te halen.

Verantwoordelijk wethouder Kooiman (Texels Belang) onderkende het probleem, maar vond dat eerst de laatste fase van het Emmalaanproject moest zijn afgerond. ‘Als dat af is kunnen we kijken wat er nodig is.’ GroenLinks verlangde meer urgentie. ‘Wethouder wees duidelijk dat u uw stinkende best doet om het veiliger te maken.’

Uiteindelijk besloot de raad dat de wethouder voor 1 oktober met een plan moet komen, en in de tussentijd wordt het verbodsbord geplaatst.