Grote windturbines en zonneweides wil een meerderheid van de Texelse gemeenteraad niet, en met alleen zonnepanelen op daken lukt het nooit om het eiland duurzaam in zijn eigen elektriciteitsgebruik te voorzien. ‘Wellicht is er wel steun voor de plaatsing van kleine windmolens met een ashoogte van 15 m’, aldus fractievoorzitter Rikus Kieft.

Zijn initiatiefvoorstel (zie hieronder bij downloads) sluit aan bij het pleidooi van de landbouworganisatie LTO om bedrijven energieneutraal te maken. ‘Op Texel waait het genoeg. De kleine windmolens zijn per vierkante meter veel productiever dan zonnepanelen.’
Als inspirerend voorbeeld noemt hij de windmolen van het Groningse bedrijf EAZ. Die molen heeft een metalen mast en wieken van hout. De jaaropbrengst varieert tussen de 20 en 40 MWh. Momenteel staan er in Nederland al enkele honderden op boerenbedrijven.
Het al dan niet plaatsen van zo’n windmolen is aan de bewoner in het buitengebied, met het initiatiefvoorstel wil Kieft plaatsing mogelijk maken door aanpassing van het bestemmingsplan. ‘Het neerzetten van de windmolen gaat niet zonder voorwaarden’, benadrukte hij. Zo moet de plek passen bij de bestaande bebouwing en beplanting, en ze mogen bijvoorbeeld niet in het Waddengebied of Natura2000-gebieden.
De verdere gang van zaken is nu dat college van B&W eerst reageert op het voorstel, daarna beslist de gemeenteraad.

Rekenkamer hekelt Texels duurzaamheidsbeleid
In dezelfde raadscommissie stond ook het rapport van de Rekenkamer over het Texelse duurzaamheidsbeleid op de agenda. ‘We moeten ons schamen’, zo vatte Kieft de conclusies samen. Want van alle grote ambities om Texel zelfvoorzienend te maken is nauwelijks iets terecht gekomen: hooguit 3% van het energiegebruik wordt duurzaam opgewekt. Kieft: ‘Onze fractie, maar ook D66, PvdA en het CDA hebben meerdere keren gesignaleerd dat het niet goed gaat, maar steeds was er een meerderheid met Texels Belang en VVD die daar niets mee wilde doen. Als ik de wethouder was (momenteel Huisman van de VVD) dan zou ik me doodschamen. Ik snap dat ze heeft te maken met een weigerachtige raadsmeerderheid, maar ze had meer initiatief kunnen tonen.’
Kieft verwees ook naar het recente Klimaatsignaal ’21 van het KNMI. ‘Dringen we het broeikaseffect onvoldoende terug, dan is een zeespiegelstijging in de volgende eeuw van 2 m niet ondenkbaar, met alle gevolgen van dien voor ons eiland.’

Om met de huidige raadsmeerderheid toch zaken te doen deed Kieft onder meer het voorstel voor de kleine windmolens. Daarnaast nodigde hij de raad uit te komen met een ambitieus programma voor het isoleren van woningen, want daar is een meerderheid van de raad het wel over eens. ‘Stel daarvoor duidelijke doelen, maak een programma en geef aan welke (financiële) instrumenten we daarvoor inzetten. Want juist het ontbreken van die aanpak is wat de Rekenkamer zo scherp kritiseert.’