De verkeerssnelheid in de Kogerstraat heeft nogal wat voeten in de aarde. Het is een 30 km straat, twee jaar geleden wilde de gemeente de snelheid in het noordelijke deel verhogen naar 50 km/h vanwege de doorstroming van het verkeer. Vooral door protest van bewoners zag de gemeente daar uiteindelijk van af, de woonstraat blijft 30 km en geldt als erftoegangsweg. Onderwerp klaar zou je zeggen, de betreffende gemeentedienst kan aan de slag met de daarvoor geschikte herinrichting.

Maar het loopt anders, zo bleek bij het voorstel van het college van B&W om de borden voor de bebouwde kom te verplaatsen. Nu geldt vanaf de Akenbuurt een snelheid van 50 km/h,  door verplaatsing van het bebouwde kom-bord naar de entree van Kogerstraat zou dat 60 km/h worden. Bij die entree zou dus een snelheidsovergang van 60 km/h naar 30 km/h moeten komen.
Bewoners trokken opnieuw aan de bel. Niet eens zozeer vanwege die verplaatsing van de bebouwde kom-borden. Ze hadden gaandeweg de stellige indruk dat de gemeentedienst die 30 km-inrichting alleen maar wilde traineren. GroenLinks-raadslid Rikus Kieft: ‘Bewoners zeggen mij dat de gemeente er niets mee doet, de communicatie schiet tekort.’ VVD-raadslid Schuiringa deed er nog een schepje bovenop, ‘Er is sprake van arrogantie jegens de bewoners.’

Kom niet aan een gemeentelijke dienst, zo is het bestuurlijke credo, en dus sprong burgemeester Uitdehaag voor zijn ambtenaren in de bres. ‘Die werken vanuit hun betrokkenheid en toewijding.’ Kieft in reactie daarop: ‘Het gaat erom met welke opdracht de ambtenaren aan de slag gaan, en die moet zijn: maak van de Kogerstraat een erftoegangsweg.’
Het enige wat de raad vervolgens rest is een en ander zo gedetailleerd mogelijk vastleggen. GroenLinks kwam samen met de PvdA met een tweetal amendementen: bij de Akenbuurt geen verplaatsing van de bebouwde kom-boden, en de entree van de Kogerstraat krijgt een overgangsdrempel van 50 km naar 30 km, waarvan de aanleg binnen zes maanden klaar moet zijn.
Het eerste amendement werd met overgrote meerderheid aangenomen, alleen de VVD was tegen, het tweede kreeg unanieme steun. Kieft na afloop van de raadsvergadering: ‘Wethouder Kooiman (Texels Belang) weet nu waar hij zich aan heeft te houden.’ En richting burgemeester Uitdehaag. ‘In plaats van het hanteren van een bezweringsformule zou hij er goed aan doen eens met de bewoners te praten.’